Privatliv og overvågning

Kommentar til anbefaling 10 og 11 i Vækstteamets rapport

Erhvervsministeriet har den 27. oktober 2018 offentliggjort en rapport fra Vækstteamet for Kreative Erhverv med en række anbefalinger. Indsatsområde 4 om håndhævelse af immaterielle rettigheder har to anbefalinger som, hvis de føres ud i livet, vil have katastrofale konsekvenser for borgernes ret til privatliv og adgang til information på internettet samt retssikkerheden.

Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Kontrol og sanktion vedrørende bopælspligt)

IT-Politisk Forening har følgende bemærkninger til den foreslåede adgang til at kommunalbestyrelsen kan indhente oplysninger fra forsyningsselskaber om en konkret boligs forbrug (den foreslåede § 52 e, stk. 1, nr. 1 i boligreguleringsloven).

Høringssvar vedr. EU-Kommissionens forslag til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser samt forslag til direktiv om udpegning af retlige repræsentanter

IT-Politisk Forening har følgende bemærkninger til EU-Kommissionens forslag til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager (2018/0108 (COD)) samt EU-Kommissionens forslag til direktiv om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale (2018/0107 (COD)).

Høringssvar vedr. forslag til bekendtgørelse om Erhvervsstyrelsens behandling af data

Bekendtgørelsesudkastet (fremover: bekendtgørelsen) definerer i § 3 hvilke kategorier af personoplysninger, som Erhvervsstyrelsen kan behandle til samkøring og anden behandling af personoplysninger i henhold til lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data. Denne liste omfatter følsomme personoplysninger (oplysninger om strafbare forhold).

Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om tv-overvågning og lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger (Mulighed for deling mellem erhvervs­drivende af billeder fra tv-overvågning af formodede gerningspersoner mv.)

Lovforslaget viderefører persondatalovens kapitel 6 a som nye bestemmelser i TV-overvågningsloven som konsekvensændring af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, samt indfører en ny hjemmel til at erhvervsdrivende kan dele billeder fra TV-overvågning af formodede gerningspersoner. Bemærkningerne fra IT-Politisk Forening vedrører primært sidstnævnte aspekt af lovforslaget, men vi har også enkelte bemærkninger til konsekvenserne af at persondataloven fra 25. maj 2018 erstattes af databeskyttelsesforordningen.

Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af politiloven, retsplejeloven, forsvarsloven og militær straffelov (Forsvarets bistand til politiet og udvidelse af politiklageordningen)

IT-Politisk Forenings bemærkninger til lovforslaget vedrører alene spørgsmålet om, hvorvidt Forsvarets bistand til politiet kan inkludere indgreb omfattet af retsplejelovens kapitel 71 (specielt indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation og dataaflæsning). På dette punkt er der efter vores opfattelse behov for en præcisering af lovforslaget.

Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (konsekvensændringer som følge af databeskyttelses­forordningen og databeskyttelsesloven)

Efter gældende ret er Center for Cybersikkerhed (CFCS) fuldstændigt undtaget fra persondataloven. I stedet er der i CFCS-lovens kapitel 6 medtaget visse bestemmelser fra persondataloven om behandlingsgrundlag, krav om dataminimering og proportionalitet. Bestemmelserne i CFCS-lovens §§ 10-12 om behandlingsgrundlag gælder dog ikke for personoplysninger, som stammer fra centerets indgreb i meddelelseshemmeligheden. Forsvarsministeren har desuden mulighed for at bestemme, at persondatalovens kapitel 8-10 helt eller delvist finder anvendelse for visse aktiviteter hos CFCS.

Høringssvar vedr. forslag til lov om deling af data i Erhvervsstyrelsen

Lovforslaget fastsætter en hjemmel til, at Erhvervsstyrelsen fra andre offentlige myndigheder og offentligt tilgængelige kilder kan indsamle og behandle oplysninger, når det er nødvendigt af hensyn til styrelsens opgaver. I den forbindelse kan der ske samkøring med Erhvervsstyrelsens egne oplysninger, og eksisterende anvendelsesbegrænsninger fastsat i fremgangsmådelovens § 4, stk. 2 kan fraviges i den forbindelse.

Sider