Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af databeskyttelsesloven (aldersgrænse for børns samtykke m.v.)

IT-Politisk Forening har alene bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1, hvor aldersgrænsen for hvornår børn selv kan give samtykke til en informationssamfundstjeneste (”den digitale samtykkealder”) foreslås ændret fra de nuværende 13 år til 15 år.

Denne ændring kommer efter en anbefaling fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter (”ekspertgruppen”), som dog foreslog den digitale samtykkealder forhøjet til hele 16 år.

Høringssvar vedr. forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester (DSA-forordningen)

IT-Politisk Forening har bemærkninger til §§ 8, 13, 15 og 17 i lovforslaget.

Kopiering af elektroniske medier (§ 8, stk. 5)

Ifølge § 8, stk. 5 kan den kompetente myndighed indsamle en kopi af dataindholdet fra elektroniske medier, som er omfattet af kontrolundersøgelsen, med henblik på efterfølgende at gennemgå kopien. De specielle bemærkninger til bestemmelsen omtaler mere direkte en kopi af elektroniske medier, hvilket må skulle forstås som at hele lagringsmedier kan kopieres (ikke blot udvalgt dataindhold fra lagringsmedier).

Sig NEJ til biometrisk ansigtskontrol i Bilka

For to år siden testede Salling Group ansigtskameraer ved selvbetjeningskasserne i supermarkedet. Salling Group ville ikke fortælle hvad ansigtskameraerne skulle bruges til udover ”overvågning”. Heldigvis var i 2021 en kundestorm mod denne overvågning, og det endte med at Salling Group fjernede ansigtskameraerne ved selvbetjeningskasserne i deres butikker.

Høringssvar vedr. EU-Kommissionens forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn

Forordningsforslaget har bestemt et vigtigt formål, men bruger generelt de forkerte metoder, og forslaget vil derfor ikke opnå det erklærede mål om at beskytte børn. På flere punkter vil forslaget direkte skade børns rettigheder og digitale udfoldelsesmuligheder, foruden de stærkt negative konsekvenser for hele befolkningens grundlæggende rettigheder.

Høringssvar vedr. forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister

IT-Politisk Forening har følgende bemærkninger til lovforslaget.

Opbevaring af DNA-profiler og fingeraftryk for dømte personer

Det er positivt, at lovforslaget indfører en differentieret opbevaringsperiode for dømte personer, da den nuværende praksis må antages at være i strid med EMRK artikel 8, jf. dommen af 13. februar 2020 fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) i sagen Gaughran mod Storbritannien (sagsnr. 45245/15).

Høringssvar om blokering af hjemmesider (forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love)

IT-Politisk Forening har alene bemærkninger til de foreslåede ændringer af retsplejelovens § 791 d (udvidede muligheder for at blokere hjemmesider og blokering af hjemmesider uden forudgående retskendelse).

Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om håndtering af udbredelsen af terrorrelateret indhold online (TCO-loven)

Lovforslaget udpeger i § 2 Rigspolitiet som kompetent myndighed for udstedelse af påbud om fjernelse, kontrol af påbud fra andre medlemsstater og tilsyn med gennemførelse af specifikke foranstaltninger, jf. artikel 12, stk. 1, litra a-c i TCO-forordningen, og der fastsættes i § 4 bestemmelser om pålæggelse af sanktioner, jf. TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra d.

Høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om generel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikdata

Med § 1 i bekendtgørelsesudkastet er det forudsat, at der i perioden 3. marts 2022 til 31. december 2022 foreligger tilstrækkeligt konkrete omstændigheder, der giver anledning til at antage, at Danmark står over for en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig.

Høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om generel og udifferentieret registrering og opbevaring af oplysninger om en slutbrugers adgang til internettet

I forhold til § 5, stk. 1 i den nuværende logningsbekendtgørelse (BEK nr 988 af 28/09/2006 som ændret ved BEK nr 660 af 19/06/2014) er registrerings- og opbevaringspligten i bekendtgørelsesudkastets kapitel 2 udvidet med bl.a. portnumre.

Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om regulering af sociale medier

Hensigten med lovforslaget er at fremme beskyttelsen mod ulovligt indhold på sociale medier og andre onlineplatforme. Det er naturligvis et legitimt formål, men bekæmpelsen af kriminalitet og lovovertrædelser er først og fremmest en opgave for staten. Lovforslaget uddelegerer imidlertid denne opgave til private tjenesteudbydere, som efter en anmeldelse om ulovligt indhold uden krav om begrundelse pålægges at foretage en juridisk vurdering af det indhold, som brugerne har delt.

Internetlogning i L 93 (nye logningsregler)

Denne uofficielle tekniske gennemgang af lovforslag L 93 fra IT-Politisk Forening omhandler § 786 f, som giver Justitsministeren mulighed for at lave bekendtgørelser om logning af internettrafik. "Kan § 786 f omfatte sessionslogning?", har nogen spurgt os

TL;DR Næppe. I lovforslagets bemærkninger bruger Justitsministeriet først og fremmest sessionslogning som et røgslør for at undgå at lave de lovændringer vedrørende internetlogning, som tilpasning til EU-retten kræver.

Høringssvar vedr. bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Kriminalregisteret

I den gældende bekendtgørelse om Kriminalregisteret er det i bilag 1 og 2 fastsat hvilke personoplysninger politiet må registrere i hhv. afgørelses- og efterforskningsdelen. Procedurer for sletning af disse personoplysninger, herunder tidsfrister for sletning, er fastsat i bekendtgørelsens bilag 3 og 4.

Bagatelgrænse for foreninger og hvidvask

Den danske overimplementering af hvidvaskdirektiverne for foreninger har iværksat et omfattende bureaukrati. Alligevel fremviser SØIK's hvidvasksekretariat ingen resultater af bureaukrati. Dette skyldes en fejlslagen administrationsmodel: Bankerne tilskyndes til alt for omfattende kundekendskabsprocedurer fordi de kan opkræve gebyrer for det og samtidig risikerer straf og skandaler for utilstrækkelige kundekendskabsprocedurer. I stedet bør der indføres statsligt fastsatte regler for kundekendskabsprocedurer for så vidt overtrædelse af reglerne kan straffes.
Almennyttige foreninger kan ikke undtages fra EU's hvidvask- og terrorfinansieringsregler. Men i følge Erhversministeriet findes der allerede i dag en bagatelgrænse der består i NemID-identifikation af de personer der kan disponere over en forenings bankkonti (reelle ejere) når der er tale om begrænset risiko for hvidvask og terrorfinansiering. Når NemID udfases, anvendes MitID.
EU kræver i øvrigt ikke at foreninger årligt udfylder af hvidvaskskemaer.
Langt, langt de fleste danske foreninger foretager sig intet der har med hvidvask og terrorfinansiering at gøre. Derfor må bankerne ved hjælp af statsligt fastsatte risikoindikatorer med tilhørende regler indkredse det store flertal af foreninger der udgør en begrænset risiko.
Helt generelt bør foreninger efter anmodning tilsende banker generalforsamlingsreferat og revideret regnskab for at betragtes som begrænset risiko kunder. Foreninger der hverken laver indsamlinger eller overfører værdier uden for EU, bør som udgangspunkt betragtes som udgørende en begrænset risiko og ligge under bagatelgrænsen, også selvom der er tale om nydannede foreninger, og uanset de normale services de modtager fra banken.
For foreninger der foretager indsamlinger, men ikke overfører værdier til lande udenfor EU, kan PET's risikoindikatorer anvendes til at bestemme om en forening ligger under bagatelgrænsen. Dog er følgende af PET's risikoindikatorer ikke egnede til at skelne mellem mistænkelige og ikke-mistænkelige foreninger: forekomst af hjemmeside, offentlig kendthed, positive projekter og resultater.
I alle tilfælde foretager bankerne manuel kontrol af atypiske transaktioner.
Med denne løsning vil bankernes gebyrer for foreningskonti også kunne reduceres eller bortfalde.
Det skal understreges at det ikke alene er banker, men også administratorer og revisorer af f.eks. andelsboligforeninger, der belaster foreninger i dette hvidvask-bureaukrati.

Analyse af Justitsministeriets lovskitse til revision af logningsreglerne (marts 2021)

Justitsminister Nick Hækkerup har den 24. marts 2021 fremlagt en skitse til en revision af de danske logningsregler. De nuværende logningsregler er baseret på en generel og udifferentieret lagringspligt (masseovervågning), som er i strid med EU-retten. Det har været kendt længe.

Høringssvar vedr. lov om ændring af revisionsbestemmelse om telelogning (2021)

Justitsministeriet foreslår, at revisionen af de danske logningsregler udskydes for 10. gang (efter 2007), således at revisionen vil finde sted i folketingsåret 2021-22.

Efter Tele2-dommen (forenede sager C-203/15 og C-698/15) af 21. december 2016 orienterede Justitsministeren på et samråd den 2. marts 2017 Retsudvalget om, at de danske logningsregler skulle ændres, fordi de er i strid med EU-retten.

Sider